×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا محمود اسعدی روز شنبه 19 آبان در دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی در سالن همایش‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: سرمایه اصلی هر رسانه اعتماد است که بدون آن اعتبار هم نیست و امروز این مساله در کشور دچار مشکل است و چون مدیریت در رسانه ها شامل فضای بسته ای است، ما اینجا تنها، واگویه می کنیم.

 رسانه های ایران اغلب بر اساس چند دهه قبل فعالیت می کنند
وی افزود: سازمان های رسانه ای رقابتی بین المللی به صورت جد فناور محور هستند اما اغلب رسانه های ما متاسفانه هنوز براساس دهه های قبل عمل و فعالیت می کنند و با وجود امکانات پردامنه نمی توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند که این زنگ خطر بزرگی است.

اسعدی به عدم درک صحیح مسئولان از رشته بسیار موثر مدیریت رسانه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بیش از 15 سال است که در مقاطع مختلف در این رشته فارغ التحصیل می دهیم، اما همچنان شاهدیم این رشته ناکارآمد جلوه می دهد، در حالیکه مدیریت رسانه اساس کنترل رسانه ها را ساماندهی کند.

رئیس دومین همایش سواد رسانه ای مظلومیت رشته های انسانی را یادآور شد و افزود: بهترین استعدادهایمان را باید به سمت و سوی علوم انسانی سوق دهیم و در کنار آن در سازمان های رسانه ای خود باید مدیریت کارآمد داشته باشیم.
وی با اشاره به قضیه خاشقجی (خبرنگار عربستانی که حدود یک ماه پیش در ترکیه به قتل رسید) گفت: ترکیه ظرف مدت سه هفته تمام جهان را مسحور اخبار قطره چکانی خود کرد و کشور عربستان را چنان در مخمصه گذاشت که بحث اولش همین آدم است و این کار مدیریت رسانه است.
اسعدی گفت: مدیریت رسانه فراتر از بحث ارتباطات و رشته های روابط عمومی است، مدیریت رسانه به عنوان یک سازه اجتماعی می تواند بهترین و مهمترین کارکرد را داشته باشد.

نخبگان جذب نمی شوند چون ساختار اداری ما تغییر را بر نمی تابد
وی در مورد مثال چالشهای این موضوع به شرایط فعلی نخبگان اشاره کرد و افزود: نخبگان الان کجای جامعه ما هستند؟ جلب، جذب و نگهداشت نخبه کار مدیریت است که در تمام این مراحل دچار مشکل هستیم، چون بدنه مدیریت و ساختار اداری ما مستبد است و تغییر را بر نمی تابد.

اسعدی گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگری به تغییرات و تحولات اساسی در حوزه رسانه های جمعی نیاز داریم، مدیریت رسانه از دو منظر درون و برون دچار چالش است، چون خود دانشگاه ها هم هنوز نتوانسته اند با بدنه اجتماعی رسانه ها پیوند ایجاد کنند.
وی افزود: مدیریت رسانه می تواند ساختار سازمان ها را دگرگون کند می تواند نخبگان را به جامعه برگرداند و مردم را به کاربرد رسانه ها واقف کند.

 فضای مجازی با تمام دروغ ها وشایعات توانسته مخاطب جذب کند
وی گفت: رسانه های بزرگ ما نمی توانند اعتماد و اعتبار لازم را از مردم کسب کنند اما فضای مجازی با تمام دروغ ها و شایعات توانسته است مخاطب جذب کند، چون نیازهای مخاطب را تاحدودی پاسخ می دهد.
اسعدی افزود: اگر کسی امروز در رسانه وجود و ظهور و بروز نداشته باشد انگار اصلا وجود ندارد و ما به عنوان کسانی که مدعی شناخت رسانه ها هستیم نتوانسته ایم این علم را بشناسیم و بشناسانیم، انسان امروز اساسا از انزوا و تنهایی می ترسد و به همین دلیل به رسانه پناه می برد.
وی گفت: نکته بعدی میل به جاودانگی و نیز میل به احترام است که یک نیاز اجتماعی است که رسانه می تواند اسباب اینها باشد اما ما کمتر با این پدیده به صورت عملی مواجه بوده ایم.

اسعدی با اشاره به برنامه تلویزیونی با عنوان «بفرمایید شام» که از یکی از شبکه های ماهواره ای پخش می شود، گفت: این برنامه سبک زندگی را تغییر داده ، نوع نشست و برخاست، تعارفات و غذا خوردن و غیره در این برنامه هست که به گونه ای ذهن ها را به شکل غیرمستقیم در خلال این چند سال تغییر داده است، پس رسانه قدرت دارد و می تواند تاثیر بگذارد.
اسعدی خاطرنشان کرد: آداب هر کاری را رعایت کردن به معنای سواد است و سواد رسانه ای باید یک فرهنگ باشد.
دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی تا 21 آبان در حال برگزاری است.

true
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false